powered by www.bluechip.hu

240 Hz-es ívellt kijelzővel jön a Samsung

by Wolf
2019. August 30. 15:40
Címkék: crg, samsung
Több új ívelt Samsung kijelzőt mutattak be, mindegyik G-Sync kompatibilis.

A 27 inch átmérőjű (68,9 cm) CRG5 az általunk ismert univerzum első 240 Hz képfrissítési rátával rendelkező ívelt kijelzője. Ennél gyorsabb képfrissítési rátára a szemünk képességeiből adódóan nem nagyon lesz már szükség. A RapidCurve technológia és az Nvidia G-Sync segítségével ez a kijelző tökéletes szinkronban van a videokártyával, és így akadásmentes, tökéletesen sima mozgásokat láthatunk az 1500R görbületű kijelzőn.

1500R?
Igen. Az ívelt kijelzőket az ívük szerint is csoportosíthatjuk. Ebben az esteben a kijelző felülete geomegrialieg egy kör alapú henger palástjának adott szélességű része. Az R előtt található szám ennek a körnek a sugara mm-ben. Vagyis, minél nagyobb ez a szám, annál kisebb mértékben ívelt a kijelzőnk. 


Van értelme az ívelt kijelzőnek?
Naná, hogy van. Az ívelt kijelző gamereknek készül, akiknek gyakran a kijelző teljes tartalmára oda kell figyelniük, és ezért intenzíven kell használnuk a szemüket. Ezzel az a baj, hogy a szemünket nem erre fejlesztette ki az evolúció. A látóterünknek csak egy egészen kis részét látjuk részletgazdagon és élesen, ez a szemünk retináján található fovea centralis, magyarul látógödör. Ez a teljes látóterünknek kevesebb, mint 10%-a. A maradék terület annál homályosabb, minél távolabb esik a látógödörgtől. Ezért aztán, amikor meg akarunk nézni valamit a kijelzőn, akkor konkrétan oda kell néznünk, úgy, hogy az adott terület képe pont a látógödrünkre essen. A gamerek szeme a lapos kijelzőn folyamatosan túl van terhelve, mert a kijelző sík felületén többet kell dolgoznia a szemüknek, amikor egyik pontról a másikra néznek. Az ívelt kijelző jobban illeszkedik az emberi szem természetes görbületére, ezáltal egyrészt élesebb a perifériális látótérben, továbbá kevésbé fárasztja a szemet a kijelző különböző pontjai közötti váltás során. Ennek az az eredménye, hogy a szem gyorsabban tudja a feladatait ellátni, és a szemfáradékonyság okozta homályos látás valószínűsége pedig a negyedére esik. Gyakorlatban ez annyit jelent, hogy ellenfelünk szó szerint a könnyeivel küszködik egy idő után, ha lapos kijelzője van, mi pedig nem.



G-Sync
Az ívelt kijelző ideális a szemünk optikai tulajdonságaihoz, azonban az sem mindegy mit látunk a kijelzőn. A G-Sync a kijelző és a videokártya képfrissítési rátája közötti különbséget küszöböli ki. Előforduhat, hogy a kijelző még az előző képkocka kirajzolásán dolgozik, de a videokártya már küld egy újabbat, ilyenkor képszakadás (screen tearing) jön létre, a képkocka különböző részei nem fognak összepasszolni. A G-Sync egy külön chipset a kijelzőben, ami összedolgozik a videokártyával, és garantálja, hogy a két eszköz mindig összhangban legyen. Az eredmény, maximális képfrissítési ráta, tökéletes képekkel. (A G-Sync csak Nvidia videokártyákkal működik. A Samsung gyárt ívelt kijelzőket AMD FreeSync chipsettel is, ez azonban nem az.)


A 27 inch átmérőjű CRG5 240 Hz képfrissítési rátával rendelkezik, 3000:1 kontrasztarányt tud, ami tiszta fehér színt és valódi, sötét feketét jelent. A sötét színek gyakran egyenetlenek a led napelek háttérvilágításából adódóan, a Samsunk ezt a problémád VA - vertically aligned - LED háttérvilágítás technológiával küszöbölte ki. Ez azt jelenti, hogy teljesen fekete kijelzőn egyenletesen fekete lesz a kijelző teljes része, nem lesz a szélén fényszivárgás. A kijelző szinte keret nélküli, és a rendszer képes automatikusan, valós időben a tartaomhoz igazítva szabályozni a gammakorrekciót és kontrasztot, ha gaming módba kapcsoljuk. Van még Low Input Lag mode és Virtual Aim is, ezek segítenek minket abban, hogy gyorsabban és pontosabban tudjunk fraggelni esős őszi estéinken, a kék fény szűrő pedig segít minket abban, hogy nyugodtan tudjunk csucsukálni játék után.