Gran Turismo Sport – PS4 teszt
Jogosítvány nélkül is élvezhető
Nos, igazából semmi különlegeset nem takar a Sport megnevezés, csupán egy új széria első darabját jelenti. Mivel itt nincsen konkrét sztori, amit félbevág a számozás elhagyása, csupán annyit jelent az egész, hogy a játék más irányt akar venni elődeihez képest.
Kétszázhúsz felettt
Az utolsó rész – Gran Turismo 6 – négy évvel ezelőtt jelent meg, és ez kellemes fejlesztési időnek tűnik. Nem csoda, ha a rajongók elég magas elvárásokkal várakoztak a Sport megjelenésére. Jobb grafikát, több választható autócsodát, pályákat és egyéb beállítási lehetőségeket akartak látni ebben a részben. Ha jól tudom, a sorozat így is bukdácsol az utóbbi két rész óta, így valóban ideje volt lett volna nagyot villantani.
PS4-re ez az első GT játék, így mindenképpen jó benyomást kell keltenie a rajongókban és persze az újoncokban is. Úgy érzem ez utóbbi mindenképpen sikerült. Olyan részletes és viszonylag élvezhető oktató részt sikerült készíteni, ami miatt kedvet kaptam a játékhoz. Három nagy szinten belül több pályát kell teljesítenünk. Mindegyiknél van egy teljesítendő feladat, amik kezdetben elég egyszerűek. Három féle értékelést kaphatunk, teljesítményünktől függően, bronz, ezüst és arany. Probléma és veszteség nélkül újra próbálkozhatunk ezekkel a pályákkal, sőt, minél jobb értékelést kapunk annál több a jutalom. Ha még csak ezért megérné, de minden nagyobb szint után egy véletlenszerűen sorsolt kocsit is kapunk a garázsunkba. Megtanuljuk a mechanikát, a versenytípusokat és megismerhetünk rengeteg pályát. Aki olyan újonc, mint én annak mindenképpen ajánlanám végigcsinálni az oktató programot.
Mivel a menü viszonylag átlátható könnyen el tudjuk navigálni magunkat mindenfelé. Nekem, mint újoncnak újdonság volt a Brand Central, ahol a játékban megjelenő autómárkákról szerezhetünk több információt, de vásárolhatunk is kocsikat. Itt koppanunk először a földre igazán, és nem csak a rajongók. Meglepően kevés autóból válogathatunk, ami visszaveti picinkét az élvezeti faktort. A korábbi részekben jóval több járgány volt a választékban most pedig olyannyira új irányt vett a Sport-al a Polyphony, hogy visszatértek az első részben fellelhető kocsi mennyiségig.
A single player mód legizgalmasabb része a nyolc részből álló kampány, ahol változatos kihívások elé állít minket a játék. Ezek kellőképpen változatosak mindenki számára, de ismételten az a gond, hogy a már bejáratott játékosok ezeket könnyebben fogják teljesíteni, mint a bénázó kezdők.
Nincsenek igazán nagy újdonságok a kihívások között, szerintem mindenki el tudja képzelni, hogy egy autóversenyzős játékban milyen jellegű feladatokkal találkozhatunk. Az Arcade mód tartalmazza az osztott képernyős lehetőséget, állíthatunk kedvünkre pályát, időlimitet, kocsit mindent, amit akarunk.
Hagyd a single-t
A GT Sport igazi erőssége úgy látszik az online mód lesz mindenki számára. Legyen kicsi vagy nagy, kezdő vagy profi játékos kormánnyal. A fejlesztők ugyanis olyasmit értek el, ami sokban fogja segíteni a fair versenyzést, egyezményt kötöttek a Nemzetközi Automobil Szövetséggel – FIA -.
Nagyon fontos, hogy egészen addig nem is játszhatunk, online amíg nem néztük meg a fairplay-ről szóló videót. Ezt hamar megtaláljuk a menüben, és érdemes végignézni.
Amint ezzel megvagyunk, mehetünk és kereshetünk magunknak játékot. Nem kell szervereket keresgélni, a játék össze fog dobni velünk hasonló szinten lévő játékosokkal. De ami számomra a legszimpatikusabb, hogy az autók egyéni beállításai egy szintre ugranak. Így nem az nyer akinek erősebb a motorja, vagy bizonyos pályákon nagy előnyt jelentene, hogy jobban kanyarodik, hanem az aki ügyesebb, jobban tud játszani a fék/gáz engedéssel stb. Tudni kell, én teljesen tök vagyok az ilyenekhez, a hátrafelé parkoláson kívül csak a kanyarodás megy még jól (in real life).
Nem fog minket agyonvágni a játék, ha kicsit megnyomtuk az előttünk vagy mellettünk haladót, de aki konzisztensen erőszakoskodik az büntit kap – megjegyzem nagyon helyesen - . Így valóban jónak néz ki egyelőre az online játéktér, de úgy érzem, ezen a téren még rengeteg frissítést fogunk kapni, aminek nagyon örülök.
Aki pedig szeretne tényleg hosszabb időt eltölteni a játékkal annak érdemes lesz mélyebbre ásnia magát az egyéni beállításoknál. Eleinte észre sem vettem, hogy a játék figyelmeztet, ha fékeznem kell. Bizonyos kanyaroknál ez elengedhetetlen, de akinek van, némi autós tapasztalata az ráfog érezni. Na, nekem ez nem jött össze. Nem tudom eldönteni, jó-e vagy sem, hogy csak egy kis piros szöveg jelzi a fékezést… egyfelől jó, mert jobban az ösztöneidre vagy hagyatkozva, amelyek sokszor pontosabbak, mint a gép, másfelől a kezdők így kicsit el lehetnek veszve.