powered by www.bluechip.hu

Persona 5 PS4 teszt

Tinédzserkori képzelgéseink és félelmeink

by Sommendáré
2017. April 13. 17:34
Soha egyetlen Persona játékkal sem játszottam még, ezért kénytelen kelletlen, de utána kellett olvasnom az Atlus stúdió szériájának előző részeinek. Ennek nem csak az lett a folyománya, hogy képes voltam valamennyi értelmet szuszakolni a tesztbe, de alaposan belekeveredtem és belezombultam a Persona világába, és annak Marianna ároknyi mélységeibe.

persona 5 banner ps4

2008 óta – mely a Japán megjelenés ideje – nem kevés időt telt el, és a Persona rajongóknak a türelem erényét kellett gyakorolniuk mire megjött az ötödik rész, amely mind a kritikusok mind a játékosok körében hamar sikert is aratott. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az, hogy a brit eladási toplistán azonnal K.O-val ütötte ki a Mass Effect: Andromedat a Persona5.

A játék tavaly már megjelent „szülőhazájában” Japánban, Európába azonban csak idén került debütálásra. A késlekedés okaként annyit közöltek, hogy a tökéletes angol szinkron érdekében kell tolni a játék piacra kerülését.

/Engem ugyan a japán szinkron egyáltalán nem zavar, hiszen megfelelő angol felirattal egyszerre élvezhetem az eredeti hangokat és a történetet./

persona 5 ps4 game

Az elvárásaim nem voltak nagyok, de még így is sikerült kissé csalódnom ennek viszont én vagyok az oka és nem a játék. Hiszen konkrétan semmit nem tudtam az eddigi Persona játékokról – még csak videót sem néztem – ezért viszont inkább akciót vártam tőle mintsem komplex sztorit és mondanivalót. Míg ez utóbbi felülmúlta a várakozásaimat, az akció része pont nem fogott meg. Aztán rájöttem, hogy én indultam neki rosszul, mert a Persona nem akció játék, hanem inkább rpg, de abból is a japán fajta! Na, kész innentől lettem teljesen megkeverve, hogy miként is álljak neki a tesztnek. Mit kritizáljak benne és mit ne, mi az ami jogos és mi az ami pusztán abból a tényből fakad, hogy nem szoktam hozzá a japán szerepjátékokhoz.

Esélyt az esélytelennek

Amíg nem nézünk a játék mélyére esélyünk nem lesz megérteni azt, hogy milyen komoly dologról is van szó itt. Biztos vagyok benne, hogy mindannyiunk volt tanúja igazságtalanságnak. Annak a kiszolgáltatott helyzetnek, amikor mindegy mit teszel, mit mondasz esélytelen vagy. Amikor tudod, hogy igazad van akár a saját akár más ember – vagy nem emberi lény – védelmében, de egy a társadalomban feletted elhelyezkedő személlyel szemben édes mindegy, mit teszel. Se törvény, se a társadalom nem fog melléd állni.

persona 5 ps4 game screenshot

Sajnos ez nem egyedi probléma itthon, vannak helyek a világban ahol ez a jelenség sokkal mélyebben él és sokkal mélyebb érzelmi szinteken. Ilyen hely sajnos Japán. Elég anime és manga – meg játék – született, már ami ezt a témát boncolgatja, és a modern Japán társadalom szerencsére lassan… nagyon, lassan de kezdi felismerni saját szociális betegségeit. Míg nekünk, magyaroknak ott az önsajnálat és a múlthoz való görcsös ragaszkodás szindrómája addig a japán emberek a közösség erejében hisznek és kirekesztik azt, aki nem csatlakozik a tömeghez. Ez elsőre nem hangzik vészesnek, hiszen az összetartás és összetartozás jó dolog. Egészen addig, amíg az nem hat kártékonyan. Az iskolai bántalmazás fogalma két országban jelenik meg súlyosan és ebből az egyik Japán, tessék kitalálni melyik a másik. - Segítek, egy embernek álcázott napon égett narancs az elnöke jelenleg. – A kissé túlnyúlt szociális elemzésemért elnézést, de fontos témának tartom ezt, és beszélni kell róla. A Persona játékok és így az ötödik rész is, a tinédzser kori félelmekkel foglalkozik, és mondhatni megoldást nyújt nekünk, játékosoknak, hogy a névtelen főhős szerepében megküzdhessünk másokért és magunkért. Ez nem egyszerű hős – sztori. Karakterünk egy átlagosnak tűnő kamasz srác, aki megment egy lányt attól, ami az egyik legszörnyűbb élmény lehet egy nőnek/lánynak. Miután alaposan ellátta a baját annak, aki a mi morális értékeink szerint kötélre való volna, addig ennek az embernek a társadalmi helyzete miatt semmi baja nem lesz, azon kívül, amit mi fizikailag már megejtettünk rajta – és még a végén a mi karakterünket csapják pofán azzal, hogy testi sértés vádjával felfüggesztik iskolájából majd ki is teszik és elküldik a Tokióban élő rokonhoz lakni.

persona 5 ps4 game screenshot

Új iskola új város, és hála a pletykák remek hatásának mi leszünk az, akitől félni kell. Mindenhol úgy kezelnek minket, mint valami szörnyeteget, pedig a démonok nem mi vagyunk. Többek között az a tanár, aki tönkretette egy ígéretes röplabdázó jövőjét azzal, hogy molesztálta. DE mivel sikerre viszi, a csapatot mindenki szemet huny perverziói felett, és az áldozatból lesz a bűnbak.

De szerencsére a Persona világa az a világ, ahol egy különleges app segítségével képesek vagyunk megnyitni kapukat a démoni dimenziókba, ahol a morálisan és erkölcsileg teljesen elfajzott emberek démoni manifesztációit gyakhatjuk le, ezzel pedig életeket mentünk.

A Persona egyébként – aki mint én, nem ismerte a játékot – saját lelkünk/tudatunk kivetülései, és ezekkel tudunk harcolni a démoni síkon. A játék nem csak a harcokban méri meg akaraterőnket és sikereinket, hanem szociális életünket is figyeli. A más karakterekkel való interakciók nagyon fontosak szociális életünkbe. Sok barátra lesz szükség, hiszen sose tudhatjuk, honnan kell majd segítség egy-egy harc során.


persona 5 ps4 game screenshot

Ha már itt tartunk. A harc nekem elsőre kicsit furcsa volt, hiszen nem voltam ehhez szokva. Mi az-az ehhez? A körökre osztott üsd-vág szitu mindezt amolyan tps nézetben, de nem felülről inkább a vállon áthajolós kameraállásból. Említettem, hogy harcoknál valami egészen másra számítottam. Amolyan DMC szerű öldöklésre, bár nem vártam olyan ritmusosságot a sokféle képesség miatt. A körökre osztottsága miatt szerintem lesznek, azért akik elfordulnak a játéktól. Főleg azok akik hozzám hasonlóan nem rajongói a játéknak, de még inkább azok akik totálisan a nyugati rpg stílushoz vannak hozzászokva. A harc egy kicsit így unalmassá is válik egy idő után – a mindenféle képesség és használati tárgy mellett is – ami sok játékosnak fogja megmenteni a harcrendszert az a képi világ, lesz. Ez a határozott kontúros képregény hatású anime grafikai mix nagyon-nagyon tetszett. Ehhez párosul a remek zene és így adva keretet a játék totálisan beszippantó atmoszférájának.

persona 5 ps4 game screenshot

A játék mondhatni rákfenéje az, hogy a napjaink konkrétan megvannak számlálva. Tehát alaposan meg kell fontolni mikor és mit csinálunk, mert ha túlzottan elhanyagoljuk valamely területét az életünknek, az csúnyán visszavághat a későbbiekben.

A Persona5 tényleg nagyon jó lett, főleg a maga kategóriájában, de félő, hogy a kevésbé rugalmas játékosok vagy elunják majd magukat, vagy bele se kezdenek. De aki elég nyitott és kíváncsi annak megéri beruházni rá.