Kislány koromban, amikor megkérdezték mi akarok lenni, kis habozás után két dolgot sikerült mondanom: női testőr és vagy mesterlövész. Mivel az élet nem úgy hozta, hogy mesterlövész váljék belőlem, maradt a digitális távcsöves puskával való „munka”.
A Sniper Elite sorozat szívem egyik csücske, ugyan csak a
második résztől ismerkedtem meg vele, de nekem kifejezetten tetszett mind a kor,
amiben játszódott, mind a feladatok viszonylagos összetettsége, valamint a meglepően
élethű mechanika. Kérdés, hova lehet még fokozni egy olyan játékot, ahol a
feladatok legnagyobb része nem egyszerűen a lopakodásból áll, hanem a megfelelő
hely kiválasztásából, a pontos célzásból és természetesen sok-sok türelemből.
Eleinte nem gondoltam jó ötletnek, hogy még mindig a II.
világháború ideje alatt zajlódik a történet, elvégre már nem nagyon lehet
többet kihozni belőle. Gondoltam én, rosszul. Jó még mindig nem a legszebb
játék a Sniper Elite, de sokat fejlődött, és az itáliai táj érdekes romantikával
vegyes borzongást nyújtott játék közben. A harmadik rész afrikai helyszínei
után mondjuk nem volt nehéz szebbet és látványosabbat készíteni így, hogy
Olaszországot választotta terepnek a fejlesztőcsapat.
Kezdetben nem nagyon tudtam elképzelni, hogyan fog a játékmenet beleilleni ebbe a
szép tájba, de hamar ráéreztem a dolog lényegére. Csodaszép kontrasztot látunk,
amikor az idilli falvakban fegyveresek járőröznek, és rohamkocsik meg
csapatszállítók sorakoznak, egy-egy régi villa omladozó falai mellett.
Kifejezetten hangulatosra sikerült tehát a játék, holott ez korábban nem volt igazán
központi eleme a sorozatnak, inkább csak a játékmenetet hivatott kicsit
megtámogatni és megtölteni, hogy úgy érezzük, tényleg haladunk is valamerre, nem
csak egy lineáris folyosón küzdjük át magunkat teljesítve a küldetéseket.
Osonj, hasalj le, lőj
A játék történetéről nem igazán van mit mondani, nem fognak
hatalmas csavarok és meglepetések érni menet közben, de valljuk be, soha nem ez
volt a sorozat erőssége. Főhősünk Karl pedig tovább erősíti a csendes, jóképű
halálpontos férfiak listáját. Így a gyengécske történet és kissé
színtelen-szagtalan főhős helyett szokás szerint a játékélmény viszi el a hátán
a játékot, de most hogy végre szebb és tartalmasabb látvánnyal lett megtámogatva
– és többféle játékmóddal –, bizony az élvezeti faktor csak nőtt.
Nekem mindenképp muszáj volt gyakorolnom mielőtt elkezdtem a rendes játékot.
Szerencsére van lehetőségünk minden fegyverünkkel „céllövöldézni”, ez pedig
tökéletes arra, hogy az egér/billentyű kombinációhoz szokott emberek
ráérezzenek a kontrollerrel való célzásra. Megjegyzem ez utóbbit mindig is
utáltam, de tényleg. Igaz, nekem még mindig nem megy olyan gördülékenyen a dolog,
mint kellene, de aki úgyis hozzászokott a kontrollerrel való célzáshoz, annak menni
fog.
A feladatok és azok megoldása nem sokat változott, inkább a pályák/területek
felépítése az, ami segíti a változatosságot. Mondhatni, teljesen rajtunk áll,
miként megyünk át egy pályán, nem muszáj mindenkit likvidálni, és akiket
elteszünk láb alól, azokat roppant változatosan nyírhatjuk ki.
A közelharcnál késsel érdemes operálni, hiszen hangtalannak illik maradni,
különben könnyen fűbe haraphatunk, de ha éppen úgy alakul, akkor a pisztoly
vagy a gépfegyver is megfelel a feladatnak. A kissé buta AI miatt pedig akár a
fent felsorolt eszközökkel is teljesíthetőek a pályák, csak nem túl
élvezetesek.
Mert még mindig a távcsöves puska a sava-borsa az egész
játékmenetnek. Néhány plusz adalékkal meg is lett bolondítva a játék, de a jól
bevált dolgok megmaradtak. Továbbra is érdemes kihasználni a környezetünket,
nem csak a látható dolgokat, hanem a hallhatóakat is. Lövéseinket elrejthetjük
egy felettünk köröző repülőgép motorzaja közé például, de sok egyéb
lehetőségünk is van.
A főküldetések mellett kapunk természetesen mellékesen teljesíthető feladatokat is, kihívásokat
teljesíthetünk és még gyűjtögetni valók is szét vannak szórva az aktuális
területen.
Mint a lopakodós játékoknál általában, itt is van egy pályavégi összesítő, ahol
a maximalista játékosok elkámpicsorodhatnak, hogy nem sikerült mindent megtalálni vagy teljesen láthatatlannak maradni, és így tovább, és így tovább.
Tudunk fejlődni a játékban, bár nem sok értelmét láttam, elvégre ez nem egy rpg,
így nem nagyon tudunk skilleket, vagy különleges képességeket használni. A
természetes tulajdonságainkkal kell átverekedni magunkat a nácikon, és a
legjobb módja ennek a lopakodás és a távcsövessel való aprólékos és türelmes
munka. A türelem nagy erény, amiből nekem amúgy is kevés van, és ha lövés előtt
visszatartjuk a levegőt – mindez a jobb oldal alsó stick lenyomásával történik –
akkor hajlamos az ember kapkodni, mivel tudja, hogy csak pár másodperce van a
tökéletes lövésre. Nem csak arra kell figyelni, hogy a célkereszt pirossá
váljon, hanem arra is, milyen távol van a célpont, fúj-e a szél, egyedül van-e
vagy meghallhatják. Rengeteg tényezőt kell figyelembe vennünk, ez pedig nem
csak Karl, de a mi pulzusunkat is növeli.
A co-op mód meglepően jól sikerült és nekem a multiplayer is kifejezetten tetszett, még úgy is, hogy én voltam a legbénább.
A Sniper Elite 4 jobb lett az előző részeknél, a három
év alatt nem elvettek, hanem hozzáadtak a játékhoz, szebbé is varázsolták azt,
így valóban nem csak a rajongók, de az új játékosok is elégedettek lehetnek
vele. A killcam továbbra is szórakoztató, és hihetetlenül jól esik leereszteni
a puskát egy tökéletes lövés után. A történetmesélést pedig majd más játékok
fogják tökélyre fejleszteni.